Incredible India 2017

Mijn reis naar INCREDIBLE INDIA.

Wat kreeg ik toch een mogelijkheid in de schoot geworpen, het heeft letterlijk jaren geduurd maar Januari 2017 was het dan eindelijk zo ver. Ik ging op reis naar een ware droombestemming, ik ging op reis naar India.

Een aantal jaar geleden kreeg ik een uitnodiging van een Indiër met een eigen hotelketen die daarbij “riding holidays” aanbiedt, door omstandigheden heeft het enkele jaren geduurd voor ik op zijn uitnodiging in kon gaan maar dit jaar was het dan ein-de-lijk zover! De droomreis kon beginnen!

20 en 21 januari

Vandaag begint de reis naar India. Inmiddels is het hier 10 uur in de avond en voelt het als een eeuwigheid geleden dat ik op de vlucht van Amsterdam naar New Delhi stappte. De vlucht duurde zo’n 8 uur en 40 minuten maar met de onboard films was deze vlucht meer dan prima uit te houden. Eenmaal aangekomen in New Delhi mochten we direct aansluiten in een lange rij zodat we ons e-visum konden aanvragen. Hiervoor moesten biometrische gegevens afgenomen worden zoals vingerafdrukken en een foto van ons gezicht. Nadat dit alles was gebeurt konden we door naar de volgende vlucht, hiervoor mochten we opnieuw door de douane. Wat hier al anders is dan in Nederland is dat je als vrouw speciaal in een hokje wordt gefouilleerd door een vrouw i.p.v. het openbaar zoals de mannen. Je kunt natuurlijk als vrouw niet hebben dat er iemand toekijkt terwijl je wordt gefouilleerd ;).

Na een powernap bij de foodcoart konden we door naar de volgende vlucht. Met een busje werden we naar ons vliegtuig gebracht, een heus proppelervliegtuig! Eenmaal in het vliegtuig gingen de motoren aan en wat maakte dat een herrie! Door het ronddraaien van den proppelers werd je stem helemaal vervormd, heel grappig! Ondertussen werden we nog getrakteerd op een prachtige zonsopkomst!

Na een rustige vlucht komen we aan in Jaipur en zien we onze eerste exotische vogels. Nadat we onze koffers hebben opgehaald staat onze chauffeur al op ons te wachten en zwaait naar ons met een briefje met onze namen in zijn hand. Zodra hij zijn auto heeft gehaald twijfelen we even of het wel gaat passen met de koffers, maar met wat passen en meten zitten wij mét onze bagage in de auto! Voor we de rit echt beginnen worden we naar het Mandawa hotel in Jaipur gebracht waar wij de kans krijgen ons op te frissen voor de drie uur durende rit begint naar het Mandawa hotel in Mandawa waar we de week zullen doorbrengen.

Tijdens de autorit kijken wij werkelijk onze ogen uit! Er lijken gewoonweg geen verkeersregels te zijn! Al het verkeer rijdt kriskras door elkaar. Lijnen zijn ter decoratie, het gebruik van je richtingaanwijzer is slechts een suggestie, toeteren doe je om anderen te waarschuwen dat je iets gaat doen (zonder te kijken uiteraard) en natuurlijk pas je makkelijk met drie auto’s naast elkaar op een tweebaans weg. No problemo. Verder zien we voor onze neus een bus stuk gaan, dommedarisen met karretjes op de weg, overal lopen koeien los en het is fascinerend om te zien hoeveel personen er op één scooter passen. Ooh en op een scooter of motor is het natuurlijk niet verplicht om een helm te dragen. Je kunt ook een bouwhelm of gewoon niets dragen. Na een rit van drieëneenhalfuur komen we in Mandawa aan, een ontzettend leuk plaatsje om te zien! We worden verwelkomt door onze gastheer en krijgen direct een heerlijke (warme) lunch aangeboden, dat is eens goed aankomen! Ondertussen worden onze koffers naar onze kamer gedragen.

Onder begeleiding van een van de personeelsleden van het hotel lopen we na het eten een rondje door Mandawa, te voet is dit plaatsje nóg veel leuker om te zien! Op deze manier kunnen we alvast goed locaties spotten voor de shoot in de Haveli. Dit zijn prachtig gedecoreerde huizen. Ook gaan we alvast een kijkje nemen in de stallen en mogen we zelfs al een rondje op die machtige Marwari paarden, en ik kan je vertellen….. Die zijn wel iets anders dan de paarden die we zoal in Nederland gewend zijn! Enorm voorwaards (maar toch goed te rijden)

22 januari

Vandaag is de eerste dag met fotosessies. Omdat er tijdens ons bezoek ook een groot festival plaats vindt in het hotel (Taalbelia) was het behoorlijk plannen wanneer we welke fotosessie konden doen in verband met het opbouwen en afbreken van de podia. Daarom beginnen we bij het kasteel en zochten we een zwarte hengst en een witte schimmel uit voor deze fotosessie. Wat zijn het plaatjes bij elkaar!

Op ons verzoek wordt er een zware metalen kist gebracht waarin dat prachtige tuig zit. Op dit tuig zijn ze heel zuinig want het is gemaakt van echt zilver en echt goud en het zijn erfstukken uit de familie. Normaliter wordt het tuig alleen opgedaan bij feestelijkheden zoals een bruiloft.

‘s middags gaan we door naar de oase en mogen de paarden door het water rennen, wat is dat een prachtig gezicht! Nadat de sessie met de paarden klaar is en die weer terug naar stal vertrekken zien we nog allerlei andere wildlife. De meest prachtige vogels komen er voorbij maar ook zien we een heleboel Chipmunks, heel erg leuk om te zien!

23 januari

Opstaan blijft moeilijk! We staan namelijk rond 4 uur ‘s nachts Nederlandse tijd op. Na het ontbijt gaan we door naar het desert resort, een van de andere hotels, ditmaal in prachtige Afrikaanse stijl. De leemkleurige muren, gemaakt van o.a. koeienpoep geven dit resort toch een heel andere uitstraling dan de britse stijl van het paleis waar we verblijven. Terwijl we bezig waren kwam er nog een journalist langs die toch wel nieuwsgierig was en wilde weten wat we aan het doen waren. Zodoende zijn we nog op de foto gezet en kwamen we terecht in een krant die door heel Rajasthan verspreid werd. Daarna werden we ook herkend als “die Nederlanse fotografes”, heel grappig.

Ook besloten we de sessie bij de oase nog eens uit te voeren, dit was toch een leuke sessie. Terwijl we even wachten bij het watertje terwijl de paarden gehaald worden, zien we de meest prachtige vogels voorbij komen. Een mooie hop, een prachtige Ijsvogel en nog allerlei ander kleurrijk klein grut. Echt een plezier om zo even aan het watertje te vertoeven.

24 januari

Vandaag besloten we het leuke veulen vast te leggen, wat is het toch een dotje! Ook werd ons verteld dat dit veulen naamloos is en dat het hier gebruikelijk is om te wachten tot het veulen zo’n drie maanden oud is voor het een naam krijgt. Dit heeft ermee te maken dat ze het karakter van het veulen goed willen kennen om een mooie en passende naam te geven maar ook omdat de kans dat het veulen niet door de eerste drie maanden van zijn leven komt nog vrij groot is.

Na deze sessie gaan we op buitenrit, en wát een beleving is dat zeg! Ik mag op de hengst Badal en met de paarden rijden we dwars door de Rajasthan Desert. In volle galop de zandduinen op. Hier merk je wel dat deze paarden een extra versnelling hebben, wát een kracht in die achterhand! Wauw! Helemaal stoer om als eerste die heuvel op te stormen!

‘s middags staat er nog een sessie op de planning. We gaan naar de zandduinen (waar we eerder vandaag dus te paard opgestormd zijn) om daar paarden te fotograferen. De stalhulp heeft het er steeds over dat we daar een “jump sessie” kunnen doen. “Horses will go jump”. Dus wij denken dat die paarden dan ergens overheen gaan springen, maar niets bleek minder waar. Met “jumping” bedoelden ze dat de paarden zouden gaan steigeren! Dit was zéker geen teleurstelling, wat stonden ze daar stoer!

25 januari

Vandaag is er wat tijd om een rondje door de stad te lopen. We krijgen een ontzettend leuke rondleiding door Mandawa, ook wel “open art galery” genoemd. De gids die ons meeneemt verteld van alles over de huizen, wie daar vroeger woonde en wie er tegenwoordig nog wonen. Hij kan ook van alles vertellen over de schilderingen en de verschillende Haveli. Heel erg fascinerend. Ook laat hij ons de leukste winkeltjes van de stad zien. Waar ze de mooiste sjaals, schoenen en schilderijen te koop hebben. Je kijkt je ogen uit!

Na deze wandeling hadden wij vanuit stal nog een duin verderop zien liggen en jawel hoor, daar konden we natuurlijk naartoe om te fotograferen. We nemen wederom de prachtige zwarte hengst mee en een bruine merrie. Vol enthousiasme worden de paarden voor ons gelongeerd naast en op de zandduin. T blijft prachtig om die kracht die deze paarden bezitten tentoongespreid te zien!

26 januari

Vandaag is een druilerige dag, en daarmee is het weer té slecht voor een fotoreportage. In plaats daarvan maken we nog een buitenrit (wij Nederlanders zijn niet zo vies van de regen, tot enige teleurstelling van de Indiërs ;)). Verder besluiten we om zelf nog eens een rondje door de stad te lopen om te zien of we nog wat souveniers kunnen scoren voor het thuisfront en voor onszelf. Er worden sjaals, beeldjes, schilderijtjes en schoenen gescoord.

Op het moment dat we terug kwamen uit het stadje zagen we dat de lucht begon op te klaren, precies optijd voor zonsondergang, snel belden we de stalhulp en die kwam direct aangesneld zodat we toch nog een reportage op stal konden uitvoeren. De paarden werden in hoog tempo klaar gemaakt voor ons en zo konden we toch nog genieten van een prachtige zonsondergang vlak achter stal. En wat een plaatjes konden we maken!

27 januari

Vandaag is de laatste dag waarop we reportages kunnen doen. In de ochtend beginnen we met een ritje met de drommedaris. Toen we aan kwamen rijden zagen we daar een drommedaris staan met een roze (!) karretje erachter. Niet helemaal wat we in gedachten hadden toen we het hadden over “drommedaris rijden”, maar toch wel heel grappig. Vandaag wordt Tara, een zwart Marwari paard volledig in traditioneel tuig gekleed voor ons. Het blijft een prachtig gezicht! Nadat we deze sessie hebben afgerond hebben we nog één sessie in het verschiet. De sessie waar ik me het me het meest op heb verheugd, namelijk een sessie tijdens zonsondergang op de duinen!

Tijdens het avondeten beloofd het al een mooie zonsondergang te worden en als we op de duinen aankomen overtreft de zonsondergang zelfs onze verwachtingen! Wauw, wát een prachtige kleuren! En ook de paarden werken heel erg mooi mee! Wat een gave afsluiter!